پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

از بین بردن لکه وایتکس از روی فرش

وایتکس یا همان ماده سفید کننده که به آن آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم نیز می گویند، نوعی محلول شیمیایی مخصوص نظافت، سفید کردن سطوح و گندزدایی است. از بین بردن لکه ی وایتکس از روی فرش کار دشواری است و نمی‌ توان به‌ طور کامل رنگ آن‌ها را برگرداند؛ زیرا در محلول وایتکس ترکیباتی استفاده می‌شود که روی رنگ الیاف تأثیر می‌ گذارند. البته با ریختن این ماده بر روی فرش بلافاصله می‌ توان کار‌هایی انجام داد که تأثیرگذاری آن به حداقل برسد. قالیشویی ماندگار هشتگرد در این مطلب به راهکار های موثر برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش می پردازد.

ریختن وایتکس یا همان آب ژاول روی فرش، ممکن است هر شخصی را به فکر استفاده از خدمات قالیشویی بیندازد. استفاده از خدمات قالیشویی تنکمان به ویژه برای شستن فرش کاملا معقولانه است اما به این نکته توجه داشته باشید که تا رسیدن پرسنل قالیشویی برای بردن فرش و شستشو، زمان زیادی طول می کشد که در چنین شرایطی قاعدتاً در این بازه زمانی مواد وایتکس تأثیر خود را می‌گذارد و رنگ الیاف را به‌ طور کامل از بین می‌ برند؛ بنابراین شما باید تا رسیدن پرسنل قالیشویی برخی کار‌های خاص برای پاک‌ کردن لکه‌ وایتکس از روی فرش انجام دهید.

باید به محض اینکه لکه وایتکس روی لباس، فرش یا پارچه دیگری ایجاد شد، فورا اثر سفیدکنندگی آن را تضعیف کرد؛ در این‌ صورت الیاف پارچه کمتر آسیب می‌بینند و از سوراخ شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. پس از ریختن وایتکس روی فرش ابتدا بلافاصله آن را زیر آب سرد بگیرید. در این صورت محلول سفید کننده از روی آن پاک و شسته می شود و روی آن باقی نخواهد ماند. اگر بازهم پارچه یا فرش به‌واسطه وایتکس لکه گرفت، می‌توانید از روش‌های زیر برای پاک کردن لکه وایتکس استفاده کنید.

از بین بردن لکه وایتکس از روی فرش

استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

یکی از ساده ترین روش ها برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش استفاده از یک حوله ی کاغذی یا دستمال تمیز مرطوب است. در این روش شما باید روی قسمتی که در اثر استفاده وایتکس دچار لکه شده است، ضربه بزنید. به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که به‌ هیچ عنوان نباید قسمت لکه شده را با استفاده از دستمال یا حوله بمالید؛ زیرا این کار باعث می‌ شود که لکه بدتر پخش شود.

همچنین شما می توانید بعد از استفاده از دستمال مرطوب، با استفاده از مداد رنگی همرنگ فرشتان، آن قسمت که دچار رنگ پریدگی یا لکه شده است را رنگ کنید و سپس به کم یه حوله یا دستمال مرطوب، رنگ مداد رنگی را با ملایمت با رنگ فرش یکدست کنید.

استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه وایتکس از روی فرش

برای استفاده از این روش نیز تنها کافی است دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با حدود چهار فنجان آب گرم ترکیب کنید. حال محلول به دست آمده را بر روی نقاطی که توسط وایتکس لکه یا رنگ پریده شده است بزنید. پس از زدن این ماده به فرش باید حدود 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. طی این بازه زمانی مواد به داخل الیاف نفوذ کرده و باعث جلوگیری از تأثیر بیشتر لکه‌ های وایتکس می‌ شوند.

پس از گذشت حدود 10 دقیقه یک دستمال بردارید و روی لکه بمالید. با انجام این کار مقدار زیادی از لکه‌ها از بین ‌می‌روند. در صورتی‌ که لکه هنوز پاک نشده باشد می‌توانید مجددا از این محلول استفاده کرده و مراحل قبل را تکرار کنید. در نهایت باید آن قسمت از فرش خود را با آب سرد آب کشی کنید تا بوی سرکه از بین برود.

جوش شیرین برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش

جهت پاک کردن مایع سفید کننده یا همان آب ژاول از روی فرش توسط جوش شیرین، ابتدا مقداری جوش شیرین را نسبت به لکه ی ایجاد شده درون مقدار کمی آب ریخته و با استفاده از آن ها یک خمیر درست می کنید. خمیر ایجاد شده را روی قسمت های لک شده بمالید و سپس کمی منتظر بمانید. در نهایت خمیر را با استفاده از یک دستمال مرطوب از روی فرش پاک کنید.

خمیر جوش‌ شیرین و آب برای پاک کردن لک وایتکس روی محلی که به‌ واسطه استفاده از وایتکس دچار رنگ‌ پریدگی شده است، بسیار کاربرد دارد و می‌ تواند اثر وایتکس را تا حدودی خنثی کند. جوش شیرین تأثیرگذاری فوق‌العاده بالایی دارد و لکه‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد، بنابراین استفاده از این ماده را فراموش نکنید.

استفاده از الکل ایزوپروپیل برای از بین بردن لکه وایتکس روی فرش

این روش برای فرش ها یا مبل های تیره بسیار جوابگو بوده است. پس اگر فرش تیره رنگی دارید که به واسطه ی وایتکس لکه یا رنگ پریده شده است، می توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده نمایید. البته الکل ایزوپروپیل تنها در مواردی باید استفاده شود که لکه‌های موجود بر اثر وایتکس ریز و کوچک باشند. برای استفاده از این ماده کافیست یک تکه پنبه تمیز آماده کرده و الکل را به آن آغشته کنید. حالا پنبه را بر روی لکه مورد نظرتان بکشید.

پنبه را باید از قسمت بیرونی به سمت مرکزی بکشید تا لکه‌ها پخش نشوند. در واقع با این کار رنگ اصلی پارچه یا فرش به سمت محلی که رنگ آن از بین رفته می‌رود و لکه وایتکس ترمیم خواهد شد. اگر این کار را به درستی انجام ندهید ممکن است حتی وضعیت لکه ها را بد تر کرده و آن ها را در نقاط دیگر الیاف فرش پخش کنید.

هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه از فرش

استفاده از هیدروژن پراکسید برای پاک کردن لکه وایتکس از فرش

 هیدروژن پراکسید به‌ عنوان یک سفیدکننده خفیف و ملایم شناخته می‌ شود که می‌ تواند باعث شود لکه‌های زرد به رنگ سفید خود بازگردند. در این‌ صورت شما می‌ توانید از این محلول برای پاک کردن لکه زرد وایتکس استفاده کنید و  پس از آن باید مجددا با آب و پارچه تمیز محل را شستشو دهید. در نهایت اجازه دهید که فرش خشک شود.  اگر همچنان برخی لکه ها بر روی قالی یا مبل وجود داشت، دوباره مراحل را تکرار کنید.

نکات مهم در استفاده از وایتکس

استفاده از وایتکس بصورت نا به جا و نادرست نه تنها فرش بلکه وسایل دیگر را هم لک می کند و باعث می شود که زیبایی آن ها در عرض چند دقیقه از بین برود مانند مبل ها و لباس ها. بعضی از افراد جهت تمیزکاری بیشتر قالی‌ها در ترکیب مواد شوینده مخصوص وایتکس اضافه می‌کنند. انجام این کار باعث رنگ‌ پریدگی فرشتان می‌ شود. شما حتی برای شستشوی لباس‌های رنگی نیز نباید از این ماده استفاده کنید.

زمانی که از وایتکس برای تمیزکاری و نظافت منزل خود استفاده می کنید، حتما از لباس های کهنه خود استفاده کنید که اگر به واسطه وایتکس لکه شد برایتان اهمیت نداشته باشد. شما فقط در صورتی امکان استفاده از وایتکس‌ ها را دارید که الیاف مورد نظرتان در برابر مواد سفید‌ کننده از خود مقاومت نشان دهند. مثلاً در لباس‌ ها از برچسب Bleach safe استفاده می‌ شود که به معنی مقاومت بالای محصول است.


به هیچ عنوان وایتکس‌ ها را در کنار فرش، مبل و وسایل مشابه قرار ندهید. هرگونه بی‌ احتیاطی باعث خالی‌ شدن بطری محصول شده و خسارات زیادی برایتان به بار می‌ آورد. همچنین برای کاهش قدرت این ماده ی سفید کننده، می توانید آن را با آب ترکیب کنید تا از خاصیت آن کم شود و میزان تاثیر گذاری آن به حداقل برسد.


در نهایت به این نکته مهم توجه داشته باشید که پاک کردن لکه ی وایتکس از روی فرش کار سختی است که حتما به عکس العمل سریع شما نیازمند است. هر چه زودتر برای رفع این مشکل اقدام کنید، احتمال از بین بردن لکه های وایتکس از روی فرش بیشتر است. شما می توانید در چنین شرایطی روی خدمات قالیشویی چندار نیز حساب کنید. این مرکز با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات حرفه ای، همچنین با بهترین مواد شوینده در سریعترین زمان لکه ها را از بین ببرند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن بهره ببرید.

چگونه لکه وایتکس را از روی فرش پاک کنیم؟

برای پاک کردن لکه وایتکس از روی فرش باید بسیار سریع عمل کنید. ابتدا آن قسمت از فرش را که محلول سفید کننده ریخته با آب بشویید تا وایتکس از روی آن پاک شود. اگر پس از شستشو مشاهده کردید که آن قسمت از فرش لکه شده است می توانید از موادی همچون سرکه، الکل ایزوپروپیل، جوش شیرین و هیدروژن پراکسید استفاده کنید. باید محل رنگ پریده و دچار آسیب شده را به یکی از این موادی که گفته شد آغشته کنید. برخی از این مواد مانند جوش شیرین نیاز است که با آب ترکیب شوند و سپس از آن ها در این جهت استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا